Søg i denne blog

Translate

ZERUBBABEL HEM?


LINK

Læs altid hele afsnittet, vers referer til. Vi ønsker ikke at plukke Biblens ord fra hinanden.

 Zakarias Bog sender Israels Gud en besked til Zerubbabel: han erklærer, at Zerubbabel allerede har lagt grundlaget for det andet tempel i Jerusalem , og at han også vil fuldføre det. Derudover opfordrer han folket til at glæde sig og lykønske Zerubbabel.

Mens Zerubbabel, der stammer fra Judas kongelige blod, kunne have hævdet hovedet på sin nation, var det ikke af sig selv, at han forpligtede sig til at styre det. Gud, der kalder ham sin tjener, og som har overvåget ham midt i de revolutioner, hvor Persien blev ophidset efter Cambyses IIS død , valgte ham til at være instrumentet til frigørelse af sit folk og genoprettelsen af ​​civil status og religiøs af jøderne. Gud havde ikke begrænset sig til at give den mest ægte godkendelse til Zerubbabels virksomhed, han havde også meddelt i en vision af Zakarias, hvor let det ville blive gennemført. Denne profet så i en drøm en gylden lysestage med syv grene, der hver bar en lampe, der kommunikerede ved lige så mange rør med et reservoir placeret over dem for kontinuerligt at forsyne dem med olie, som han modtog fra to oliventræer, der var plantet et til højre , den anden til venstre for lysestagen. Disse lamper, der opretholdt sig selv uden at være forpligtet til at forny olien, indikerede jødernes fremtidige tilstand, som skulle genoptage sin gamle pragt under Zorobabel uden anden hjælp end Herrens.

Samaria er her repræsenteret under billedet af et stolt bjerg, der flader sig foran Salathiels søn, og de engle, der ledede ham i alle hans projekter under Herrens syv øjne, opmærksomme på at undersøge, hvad der sker i landet . Denne metafor er hentet fra Persiens regering, hvor syv seniorministre, kendt som kongens øjne, var ansvarlige for at overvåge alt, hvad der skete i riget. Zerubbabel selv ser ud, lige i hånden, og sporer planen for Guds hus og hæver håbet hos dem, der vidner om den pragt, som det første tempel havde strålt med, bedrøvede den svage begyndelse på det andet.

Zerubbabel havde syv mandlige børn: Mosellam , Hananias ( menes at være den samme som Labiud placeret i slægtsregisteret af Jesus Kristus ved St. Matthew, og at Resa, i den af St. Luke [  ønsket ref. ] ), Hasaban , Ohol , Barachie , Hasadias , Josabhesed og en pige ved navn Salomith . Vi kan bedømme den ærbødighed, som jøderne altid har haft til mindet om denne store mand ved den ros, han fik af forfatteren til Ecclesiasticus- bogen . Zerubbabel er undertiden blevet forvekslet med Sheshbatsar  (of) .





Slægtskab

Alle de hellige forfattere (Ezra's Bog, 3, 2 og 5, 2; Nehemias Bog, 12, 1; Haggai, 1, 1; Evangeliet ifølge Matthæus, 1, 12) er enige om, at han var søn af Salathiel  (da ) . Men i første bog af Chronicles (3, 16-19), hans slægtsforskning er således beskrevet: ”Sønner indgav Joachín var, Salathiel  (i) , Melchiram , Phadaïa , Sermeser , Jeremias, Sama og Nadabia . Phadaïas sønner er Zorobabel og Sëmeï . Vi kan forklare dette paradoks ved at overveje, at han var den adopterede søn af Phadaïa eller Salathiel, ellers at vi med ordene "søn af Salathiel" skal forstå: nevø af Salathiel og søn af Phadaïa.

Imidlertid skriver Jesu slægtsregister, der er rapporteret i evangeliet ifølge Matthew, udtrykkeligt "Salathiel fødte Zorobabel (Mt 1, 12)" . De syriske og arabiske versioner bærer Nadabia i stedet for Phadaïa, hvilket beviser, at de hebraiske eksemplarer på det tidspunkt, de blev lavet, ikke var ensartede. Måske en gang Salathiel blev læst, og navnene på Phadaïa og Nadabia er værket af en eller anden skødesløs skriftlærde, bedraget af den øverste linje, hvor disse navne findes skrevet.

Det er endnu mere sandsynligt, at vi skal fjerne navnet Phadaïa og sætte i spidsen for verset, Salathiels sønner var Melchiram. ; .. Zerubbabel ...  ; for at Joachin ikke skal have nogen sønner undtagen Asir og Salathiel, og Melchiram og de efterfølgende skal være Salathiels sønner såvel som Serubbabel og Semei. Den erstatning, vi foretager, er så meget mere naturlig, da disse ord: sønner af ... var , da de ofte blev gentaget i dette kapitel, er det let at se, hvordan de kunne have været udeladt en gang. Denne måde at forene de hellige forfattere på virker enklere end at antage to Zerubbabel, mens alt stemmer overens for at bevise, at Krønikebog taler om den samme, der er nævnt parallelt.

Hvad var forholdet mellem Zerubbabel, Pedaïa og Shéaltiel? Zerubbabel var søn af Pedaia , som var bror til Shealtiel. Imidlertid betegner Bibelen nogle gange Zerubbabel som søn af Shealtiel. Måske var Pedaïa død, og Shéaltiel rejste Zerubbabel. Det er også muligt, at Shealtiel døde barnløs, at Pedaïa underkastede sig det leviratiske ægteskab, og at Zerubbabel var den førstefødte i denne forening. 5 Mosebog 25: 5-10.

Far til Salathiel

Zerubbabel er søn af Salathiel  (en) søn af Neri. Serubbabel er søn af Salathiel  (i) søn af kongen af ​​Juda Joachin . Matthew angiver at indgav Joachín blev far til Salathiel  (i) , som blev far til Zerubbabel efter den udvisning til Babylon .

Nu Zerubbabel, der gik ind i eksil i Babylon , blev født før den deportationen til Babylon . Vi udleder, at Salathiel  (in) er den biologiske søn af Neri og bliver den adopterede søn af Joachin efter deportationen til Babylon .

Zerubbabel og Sheshbazar

Den ekseget Léonard Gleason Archer  (i) , forsvarer af den bibelske ufejlbarlighed , foreslår at identificere Sheshbatsar  (af) med Salathiel  (i) .

Guvernør Zerubbabel ville derefter være efterfølgeren til sin far guvernør Sheshbatsar  (of) .