Søg i denne blog

Translate

DET ER BEDRE AT MISTE EN KROPS DEL


LINK

Læs altid hele afsnittet, vers referer til. Vi ønsker ikke at plukke Biblens ord fra hinanden.


 DET ER BEDRE AT MISTE EN KROPS DEL END HELE KROPPEN KASTES I FORTABELSENS HELVEDE



Matt 5.27-30

I har hørt, at der er sagt: 'Du må ikke bryde et ægteskab.' v28 Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. v29 Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at en af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede. v30 Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.

Det kan jo ske vi kristne kommer ud for en ulykke eller får handicap hvor vi mister et lem, eller vi mishandles for jesu skyld men overlever handicappet.

Det er ikke hverken Guds forbandelser, eller dom over os hvis dette sker, det er heller ikke vores skyld, som nogen påstår idag



Men det er et stykke salt imod farisæernes lære; deri drejer det sig om to ting: for det første om ægteskabsbrud; for det andet, om skilsmisse. Om ægteskabsbrud har de tolket det på samme måde som det femte bud, og lært således: Det vil kun være forbudt, når et ægteskabsbrud sker med handlingen; og de regnede det ikke for synd, selv om de var sat i brand i hjertet med ond lyst og kærlighed til en anden og også i det ydre fremførte sig med uhøviske ord og skændige gebærder, og det skadede dem ikke i deres hellighed, hvis de blot ellers gjorde gode gerninger, ofrede og bad flittigt, etc.

Det er ikke at lære Guds bud, men at fordreje dem, og det er ikke at gøre menneskene fromme, men kun at gøre dem værre, at give plads og tilladelse til alle slags synd og utugt. Men her hører du en anden mester, som gør den slags hellighed til synd og skændsel, og lyser ret op i dette bud, og konkluderer, at ægteskabsbrud også kan ske med øjnene, med ørerne, med munden, og allermest med hjertet; f. eks. når man ser på en kvinde, eller driver spøg med hende, ja tænker på hende med ond lyst.



Se nu, hvordan det må have stået til i dette folk, og hvilke mennesker Kristus må have forefundet, for ikke alene den store, gemene hob, men også de, der skulle stå i spidsen for de andre, lære og styre dem, indrømmer den slags ting, og gør dem oven i købet selv, og forøger årsagen til ægteskabsbrud og vil alligevel regnes for fromme, når de blot ikke åbenlyst med deres gerning bryder ægteskabet; selv om man jo nok kan regne ud, hvor fromme og kyske menneskene vil være med hensyn til gerningen, når man indrømmer så meget og kommer så vidt, at hjertet er fuldt af brunst og dertil bryder ud med alle slags tegn, ord og gebærder imod hinanden.



Hvad kan her ske andet end at også gerningen følger efter, når den kun får lejlighed til det? Eller hvordan kan han være mere from, er Jesu da ikke fromheden i os, eller Helligheden i kraft af den Hellige Ånd i os? selv om han undlader gerningen, den, han gerne ville gøre og som hans hjerte til stadighed brænder efter at fuldføre? Ganske som en skurk godt kan ønske, at hans herre var død, selv om han lå fanget i et fængsel, og gerne selv ville slå ham ihjel, hvis han kunne komme af sted med det: skal man ikke kalde ham en morder af den grund, eller skal man stadig regne ham for from?

Men så vil du sige: Hvis det er sandt, at et ægteskab også kan brydes, blot man ser på en kvinde, hvad skal man så gøre? Både mænd og kvinder ser jo på andre end deres ægtefæller. Men her er det vi siger, hvis to elsker hinanden kan de godt se andre ser godt ud uden de der med får lyster til andre end deres ægtefælle.

Men så vil du sige: Hvis det er sandt, at et ægteskab også kan brydes, blot man ser på en kvinde, hvad skal man så gøre? Både mænd og kvinder skal jo leve imellem hinanden og omgås dagligt. Eller skal man løbe bort fra verden eller stikke ører og øjne ud og rive hjertet bort?

Nej o og igen nej. Jesu siger ikke vi skal gøre sådan. Han siger det var bedre at gøre sådan end leve i et begær efter andre end sin ægtefælle. Det handle rom Jesus ikke ønsker vi skal blive tændt i hor tanker eller sex med andre end vores første ægtefælle, hvis vi er singler så lukker vi af for begærets tanker.

Selvfølgelig ser vi både mænd og kvinder det kan da ikke undgås men ved vi elsker Jesus og Gud vor fra først behøver vi ikke at bedrive hor, dette gælder også ved evt skilsmisse, da skal vi ikke bare gifte os igen.

Amen