LINK
Læs altid hele afsnittet, vers referer til. Vi ønsker ikke at plukke Biblens ord fra hinanden.
Det siger jeg jer, og vidner i Herren, at I ikke længere skal leve som hedningerne, der lever i deres sinds tomhed, formørkede i deres tanker, fremmedgjorte for Guds liv, ved uretfærdigheden, som er i dem på grund af hjertets forhærdelse, de som uden samvittighed har overgivet sig til skamløshed, så de begår alle mulige slags urenheder, i deres havesyge. Efes. 4.17-19.
De er uden følelser for deres samvittighed.
Følelsesløshed er et symptom på spedalskhed. På det sted hvor spedalskheden slår ud, opstår der følelsesløshed i hud og kød. Det gør at man for eksempel ikke føler smerte om man lægger håndfladen som er angrebet på en glødende kogeplade.
På samme måde er det også med åndelig spedalskhed. Da er det ånden i mennesket som bliver angrebet og som derfor bliver følelsesløst. Når det er menneskets ånd som bliver angrebet af spedalskhed, holder den op med at kunne føle på samme måde som tidligere. Følelsesløsheden kommer frem ved at det man for eksempel tidligere ikke kunne se på utugt og hor, uden at få en uren samvittighed, nu kan det nydes som underholdning. Syndens kuldegys kendes bare lun og god.
Se bare på hvor mange mennesker som tidligere reagerede med en stærk væmmelse af følelse på hor og utugt når det kom frem på en skærm, men som i dag sætter sig til rette og ser på det lige som underholdning. Hvordan har dette kunnet udvikle sig sådan?
Tidligere reagerede man på ugudeligheden og dømte det som synd. Man ville for eksempel ikke drikke sig beruset, fordi man var lydig mod Ordet og kendte i sin ånd hvordan det smertede at være ulydig. Det var så mange andre som drak, og du begyndte derfor at glide.
Til og begynde med blev du måske lidt rød i hovedet, din samvittighed fortalte dig det burde du ikke gå med til, men du synes nu det var helt rart bare at slappe helt af og have det bare lidt sjovt, du behøvede jo ikke at gøre det så galt som de andre, som ville drikke og underholdes, og de bar over med dig som en "lov slave", som de så stygt kalder sådanne som ikke løber med dem ud i den samme strøm af ugudelighed som de selv. Men jo mere de drak eller måske endda også tog stoffer, begyndte de at drille dig, først lidt godmodigt men det blev bare værre og værre, du kunne jo have gået men du blev, og til sidst sagde du, ja, jeg er en kristen men ikke bedre end jer, jeg kan godt tage en lille en til halsen uden det gør noget. Til sidst blev det hele bare for meget for dig, så du gav efter for deres gruppepres, og gjorde som dem.
Det gjorde for ondt på dig at falde udenfor gruppen. Du begynde at blive bange for at blive ensom og uden venner i tro og lydighed mod Mesteren, derfor valgte du at være lige som de andre, og pludselig kom du længere og længere ud, du gjorde ting du aldrig før kunne drømme om, du vågnede op det forkerte sted.
Hvorfor nu det. Jo, du blev smittet med spedalskheden som bedøvede din ånd og dit åndelige øre så du ikke kunne høre Åndens advarsler til dig.
Når du satte dig ned sammen med de spedalske var du ikke klar over faren. Spedalskhed er jo ekstremt smitsomt. Når du dyrkede fællesskabet med disse menneskene lærte de dig hvordan du kunne finde behag i verdslige film. Film som handlet om hor, utugt, vold, drap og mere af samme slags.
De drillede og hånede dig ikke længere, ikke lære dig længere. For du var allerede en slagen mand, eftersom du brød dig mer om hvad disse menneskene sagde og mente om dig, end det Mesteren havde på hjertet til dig. Du blev derfor en ensom mand. En som blev sat i saltlandet og ikke fik se der kom noget godt.
Da spedalskheden endnu ikke havde taget sit tag i dig og gjort dig i og gjort helt følelsesløs i din ånd, mærkede du smerten og ulykken som smøg sig ind i dit liv. Specielt blev det uhyggeligt når du dyrkede fællesskabet s med underholdningen og urenheden. Du blev blev efterhånden overbevist om, det var flertallet der havde ret. Specielt fordi de som styrede din verden, var ansete og støttede de som lod sig fange. Ja, den øverste leder af dem alle sammen, var selv fanget i urenheden og var blevet spedalsk. Derfor turde du ikke sige dem imod, og for øvrigt begyndte du selv at finde velbehag i det urene, også selv det i begyndelsen gjorde ondt inde i dig.
Når spedalskheden nu har taget er fast greb i dig kunne du nyde underholdningen i fulde drag, og du fandt behag i det urene og uretfærdige som blev vist på tv skærmen eller din pc.. Så nå er du en slagen broder og søster. Guds Ånd tager ikke bolig sammen med urenhed og skidt. Den kræver renhed i ånden og lydighed mod Kristus. Når renheden og lydigheden for Guds åsyn ikke længer er dit mål, så vil spedalskheden ligge på lur og smitte dig lige så snart du kommer i berøring med den.
Før du blev spedalsk kendte du i din ånd, hvordan verdens, syndens kulde slog imod lige så snart der kom lidt til udtryk på din skærm. Men nu er du blevet slået med spedalskhed, du kender ikke længer til syndens kulde, du er blevet dus med syndens liv, verden tog dig og gjorde dig spedalsk, du er på samme bølgelængde som de fleste ikek fødte på ny.
Det eneste der nu kan redde dig fra den evige døs fortabelse er at du kender lovens forbandelser, og gennem den får at opleve dens tugt, den forfølger dig jo hele tiden anklager og fordømmer dig, du mærker det nok.
Loven kunne ikke hjælpe dig med at få bugt med begæret, men din spedalskhed kan den nå så du igen begynder at føle skyld og fordømmelse over dit urene liv. Du begynder så småt at længes efter befrielse og frelse, du kender jo vejen til Jesus Kristus men du vil hellere blive i din spedalskhed i stedet for at blive helbredt af Jesus.
Gå tilbage til Jesus og hold du Hans befalinger ri kraft af hellig Ånden i dig. Hør på Jesus. Lad være med at trække i ulige åg med verden og dens urenheder og de vantro som er uden for fortabte og deres spedalskhed smitter dig. Gør du sådan vil du opleve du umiddelbart holder op med de værste ting, men loven vil igen og igen tugte dig til Herren Jesus. Loven vil anklage dig hele tiden for alt det som er dine øjnes lyst. Først når du giver op med at forbedre dig og kommer til Jesus vil din spedalskhed forsvinde og du vil blive helbredt for lovens ar som den gav dig da den var din tugtemester til Herren Jesus.
Loven kan kun slå dig ihjel, og det er lige preses det du behøver. Du må dø syndens løn er din død. Du har behov for en der virkelig kan slå dig ihjel så du ikke står op igen.
Er loven da imod guds løfter
Nej bestemt ikke, var der givet en lov som kunne frelse og gøre levende, var nåden og retfærdigheden jo af lovens bogstavers krav. Men Skriften har lagt alt ind under synd, for at alt det som var lovet skulle opfyldt i og med Jesus Kristus, om bliver givet alle som tror. Men før troen kom, var vi alle indespærret i varetægt under lovens krav. Den tro fra Gud som skulle åbenbares ved Herren Jesus.
Kender du den forbandelse der er over dig og dit liv, ved at du lever i syndens verdens magt? Kender du så meget til din spedalskheds smerter at du nu går helhjerte ind for at blive j´helt renset igen? Så meget at du nu går helt ind for at få nåde i Jesus? Da har lovens bogstaver igen trukket dig hen til Jesus, lovens forbandelser har givet dig en erkendelse af, du har brug for Jesus.
Når du nu kommer til Jesus igen vil du opleve, du igen bliver levende i din ånd. Det sker kun ved troens ånd, den Hellige Ånd som Gud putter ind i dig så du opstår renset fra din spedalskhed og levende igen. For loven kunne ikke gøre det for dig, du har så mange gange før prøvet af lovens vej.
Loven vil begynde at virke dom og skam i din samvittighed. Noget som er helt nødvendig for at komme til erkendelse av at du er en synder som trænger at få nåde og oprejsning i Kristus. For du er en synder, fordømt af dig selv. Tit. 3:10-11.
Når du lever og vandrer i den Hellige Ånd, er du ikke længer under loven. Loven har ikke længer nogen funktion og magt i dit liv. Loven er da din ven, og ikke din fjende længere, den kommer kærligt og siger hov, hov ikke sådan sådan, når du fristes og er lige ved at falde, den holder dig tæt ind til Herren Jesus ved den Hellige Ånds vejledninger. Du magter da ikke længer at loven igen skal være din tugte mester, men vender dig helt automatisk bort fra de ting du før gjorde som ikke har Guds velbehag, det er også det man siger er vækst hvor man vokser op til hovedet Kristus. Du kan ikke andet pga. livet du har i Kristus, end at vende dig bort, fra dig selv og fornægte det som det ellers ville forårsage at du blev uren i din samvittighed.
Rigtig meget af de diskussioner om synd, kommer af, at det er en hel del følelsesløs kolde (kødelige) mennesker der vil være kristne, men i virkeligheden opnår de kun en slags ny livsstil på lige-fod med verden. De hader ikek sit verdensliv men vil leve begge steder, men de vil alligevel ikke til helvedets fortabelse så for en sikkerheds skyld laver de nogle regler/love paragraffer, som de mener når de overholder dem giver dem er plads i Himmelen og så er de vel kristne. Sådanne mennesker har erkendt der findes en fortabelse et helvede, og at de for enhver pris må undgå det. Men det er bare den ting ved dem. De elsker tingene på jorden ( jordbundende) mere end Guds riges Himmelske ting. De finner derfor velbehag i uren underholdning, søger velbehag i rigdom og penge, finder velbehag i bagtalelse, rygter, sladder og mer af samme slag.
Deres religiøse leder forkynder, de skal være rige i den her verden, gud er jo en Gud der velsigner med meget rigdom og Han vil ikke nogen kristne skal være fattige. Og samme leder undlader at forkynde dommen over urenheder og synde fald, siger ikke et eneste ord og bud som kan frelse dem fra spedalskheden. Sådanne leder er ofte dem der går foran og først selv går ud i det urene og falske. De forkynder ikke hele sandheden men tager det der lige som vinder indpas i flertallet, for da at holde medlemstallet oppe i deres forsamlinger. De siger bare lev dit liv så du er tilfreds og har det godt med de ting du gør, de misbruger friheden til at dreje den om til slaveri i spedalskhed. DE forfører deres tilhænger ned i synd og skam, de er blinde vejleder for blinde og falder alle i samme grøft.
Sådanne ophøjede præster for folket kan godt have en gode lære, og fremragende tale- og fortælle kunst. De bliver derfor som ulve i fårepels. Den veltalende humoristiske sans og tale bliver som en fårepels hvor det ligner renhedens sandheder men i virkeligheden bliver folket flået i deres indre liv, det de havde fået ind frarøves dem stilel og roligt og de ender som forvirrede får der ikek har nogen hyrde og drives igen ud i verdens livets spedalskhed.,
De kan sagtens være ”gode” mennesker men det er bare det ved dem, de søger noget andet end Guds rige og Hans vilje for folket. De søger noget andet end menigheden generelt søger, mange søger efter sandhederne vil gerne leve retfærdigt efter Guds vilje men får ikke den rette vejledning til det. Her hjælper det ikke de præster/leder er højt studerede veluddannede har været på bibelskoler har stor kundskab og høj moral. De fører folket vil dog lære. De leder folket vild fordi, de aldrig selv kommer til sandhedens erkendelse. De har som regel meget travl med såkaldte fornyelser, hvor alt skal være moderne i kirken eller forsamlingerne, de siger mange gange det og det er ikke relevant længer i dag og folket blive mere og mere forvirret over dem. DE har selv spedalskhedens pletter på deres liv og de smitter andre til at blive lige så spedalske.
Hverken om sig selv eller dem de mener de er sat til at betjene, magter at erkende sandhederne om sådanne ting og sådanne leder. De går ind for fred i mange hen sende hvor Guds ord siger ufred, de tale ikke om genkomsten, om Guds dom og om Guds straf over ulydighed "fred, fred rolig ingen fare siger de nok så fint, vi er jo under en nåde. De har meget travlt med at rose deres tilhører. De har meget travlt med at fremhæve hvad den enkelte nu lige er god til, de siger mennesket kan en masse men regner ikke med Gud i mennesket som sådan. De har ofte meget med at mennesket skal udvikle sig (udviklings læren) at mennesket på trods af alt indeholder noget godt. Og de går meget ind for at mennesket hele livet skal være i udviklingen og have fremgang og fremgangs teologien vokser sig stærk i sådanne forsamlinger.
Det ser stort og fint ud i det ydre men spedalskhedens smitte er i fuld gang sådanne steder. De t der ligger i sådanne leders hjerter er for det meste penge og arbejdskraften fra deres medlemmer, man skal jo tjene kirken man skal jo give penge til arbejdet, som regel taler og taler sådanne leder meget om at give kollekt og man skal give tienden helst mere end folket har til arbejdet.
En stor forsamling forårsager som regel fristelser for enhver Guds mand, når det gælder penge. Derfor ser vi hvordan lederne som ikke ikke er på plads i deres egene liv kæmper og slås med spedalskheden i deres egne liv, i sær der der hvor velstanden findes og pengene sidder løst.
Sådanne forsamlinger har vi nå mange af. De står der til skræk og advarsel.
Alle som har åndelige friske øjne, ører og næse, ser sygdommen, hører falskheden og kender hvordan råddenskaben stinker og river i næserne, det lugter råddent, man føler et eller andet er galt, man er utilpas i sådanne forsamlinger, det ligner jo det gode og rene men virkeligheden er falsk råddenskab so smitter.
Men al ære og tak til Gud Herren ved Jesus, som altid lader os vinde sejren i Kristus, og har givet de mange bedømmelsens nådegave og kundskaben til at kende forskel på de ægte varer og kopi-varerne, tak til Gud for vi har fået åndelige nærer der kan lugte det, øjne og øre der ser og hører det inden vi bliver fanget og smittet med spedalskheden.
For vi er en vellugt for Herren Jesus for gud i kraft af Jesus ved Hellig Ånden i os, vi er taknemlige for at være reddet/frelste fra spedalskheden. DE andre er dem der går fortabte, de avler død til død vi sætter frugt fra liv til liv.
Og hvem duer til det?
Vi er ikke som de mange, der forfalsker Guds ord, for egen skyld og vinding, men som i renhed, ja som af Gud, taler vi for Guds ansigt i Kristus. 2. Kor. 2:14-18.
Amen.
HVORDAN HER DU DET, ER DU FRI RENSET ELLER SPEDALSK?
